Συνέντευξη Π. Πέρκα στην “Νέα Σελίδα”: H επένδυση στο Ελληνικό μπορεί να εκκινήσει εντός του έτους

Συνέντευξη της Πέτης Πέρκα στην εφημερίδα “Νέα Σελίδα”: H επένδυση στο Ελληνικό μπορεί να εκκινήσει εντός του έτους

1. Πως αποτιμάτε την τριήμερη διαδικασία των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης; Θεωρείτε ότι το σχέδιό της θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και για ποιους;

Η νέα κυβέρνηση θα μπορούσα να πω ότι κινείται παράλληλα και επομένως ασυμπτωτικά σε δυο γραμμές. Από τη μια το δόγμα «νόμος και τάξη» και «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» και από την άλλη μια τεχνοκρατική προσέγγιση χωρίς εμφανείς πολιτικές αιχμές αλλά σαφώς νεοφιλελεύθερη. ‘Έχω πει πολλές φορές ότι η ανάπτυξη δεν εντέλλεται και χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό δεν επιτυγχάνεται ή τουλάχιστον δεν είναι βιώσιμη. Και ο στρατηγικός σχεδιασμός απαιτεί να εξετάζονται από κοινού η οικονομική αποτελεσματικότητα, η κοινωνική ευημερία και περιβαλλοντική συνιστώσα. Η σημερινή κυβέρνηση έχει την τύχη να παραλαμβάνει ένα κράτος εκτός μνημονίων, με ρυθμισμένο το δημόσιο χρέος, με απόθεμα 34 δις, με αναβαθμισμένη την πιστοληπτική του ικανότητα αλλά και με Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική. Συγχρόνως σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωμένα τα βασικά εργαλεία προκειμένου να μπορεί μια χώρα να δεχτεί επενδύσεις όπως το κτηματολόγιο και οι δασικοί χάρτες αλλά και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το Ταμείο Συμμετοχών EquiFund και έναν κομβικό αναπτυξιακό θεσμό την Εθνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.
Ας ελπίσουμε ότι η νέα κυβέρνηση θα αξιοποιήσει αυτά τα εργαλεία προς την κατεύθυνση μιας βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης και δεν θα επιστρέψει στο γνωστό μοντέλο των επενδύσεων βραχυπρόθεσμου κέρδους , με χαμηλό εργατικό κόστος, με απούσα την περιβαλλοντική συνιστώσα στον σχεδιασμό, με αυθαιρεσίες, αδιαφάνειες, κατασπατάληση πόρων, φοροδιαφυγές και άλλα κόλπα.

2. Ακούσαμε τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη να σας απονέμει τα εύσημα αναφορικά με τους χειρισμούς σας στην υπόθεση του Ελληνικού. Σας εξέπληξε αυτή η εξέλιξη και πως την σχολιάζετε;

Βεβαίως και είναι θετική εξέλιξη η στάση του κ. Γεωργιάδη κυρίως γιατί αναγνωρίζοντας τη δυσκολία του έργου και τη δουλειά που έχει γίνει ελπίζουμε ότι ως αρμόδιος υπουργός θα συνεχίσει την ολοκλήρωση των υπολειπόμενων διαδικασιών με τον ίδιο τρόπο χωρίς αλλαγές και αναθεωρήσεις.

3. Εκτιμάτε ότι πλέον είναι ώριμες οι συνθήκες για την εκκίνηση της επένδυσης στο Ελληνικό και γιατί;

Στην επένδυση του Ελληνικού έχει γίνει πολύ μεγάλο έργο. Παραλάβαμε μια σύμβαση που έχριζε αναθεώρησης χωρίς καν τοπογραφικό διάγραμμα, με μηδενική ωρίμανση πολεοδομική, διοικητική, νομική και με 69 φορείς εντός του ακινήτου. Σήμερα απομένει να εκδοθούν δυο ΚΥΑ η διαδικασία για την έκδοση των οποίων βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης και Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας ενώ ο διεθνής διαγωνισμός για το καζίνο είναι σε εξέλιξη. Αυτό που απομένει και είναι επίσης δρομολογημένο είναι η διανομή του ακινήτου.Επομένως πράγματι η επένδυση μπορεί να εκκινήσει εντός του έτους. Άλλωστε σύμφωνα με το δικό μας χρονοδιάγραμμα -εφόσον βεβαίως δεν είχαν μεσολαβήσει οι εκλογές και η αλλαγή της κυβέρνησης- θα μπορούσε να γίνει η μεταβίβαση των μετοχών τον Σεπτέμβρη του 2019.

4. Τις τελευταίες ημέρες κορυφαία κυβερνητικά στελέχη επικαιροποιούν τη στάση τους ως προς τη Συμφωνία των Πρεσπών. Που αποδίδετε την αλλαγή γραμμής πλεύσης από πλευράς της ΝΔ και αν αισθάνεστε δικαιωμένη ως βουλεύτρια στη Φλώρινα;

Εγώ δεν θα μιλούσα για επικαιροποίηση αλλά για επαναφορά στην εθνική γραμμή που το κόμμα της ΝΔ σε πολύ υψηλό επίπεδο είχε επανειλημμένως και επισήμως συνομολογήσει. Η συμφωνία των Πρεσπών είναι πολύ πιο προωθημένη προς όφελος των εθνικών συμφερόντων από αυτήν την εθνική γραμμή μιας και κλείνει τα θέματα του αλυτρωτισμού και της παραποίησης της αρχαίας ελληνικής ιστορίας με συνταγματικές αλλαγές που έκανε η γείτονα χώρα. Ο λαός της Φλώρινας ξέρει πολύ καλά την ιστορία της περιοχής και τα δεινά που επέφερε η μη λύση του «Μακεδονικού Ζητήματος». Σήμερα η περιοχή μας αναμένει τις θετικές επιδράσεις από την επίλυση αυτού του θέματος- που διαχρονικά δίχασε την κοινωνία- τόσο σε γεωπολιτικό επίπεδο όσο και στον τομέα της ανάπτυξης. Πάντως ένα είναι σίγουρο. Ο ιστορικός του μέλλοντος θα καταγράψει την στάση της ΝΔ ως ακραίο παράδειγμα λαϊκισμού! Υφάρπαξε την ψήφο μερίδας συμπολιτών μας ανασκαλεύοντας το πατριωτικό συναίσθημα, και την επομένη των εκλογών έγινε πάλι «σοβαρό ευρωπαϊκό κόμμα».

5. Η προηγουμένη κυβέρνηση δέχτηκε αντιπολιτευτικά πυρά ως προς επιλογές της στον τομέα των Μεταφορών, με αιχμή του δόρατος την αποκρατικοποίηση του ΟΑΣΘ. Είναι βιώσιμη μια λύση σε αυτήν την κατεύθυνση για τις δημόσιες συγκοινωνίες;

Όλοι γνωρίζουμε και η διεθνής εμπειρία καταδεικνύει ότι ο τομέας των εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών έχει θεμελιώδη επίπτωση στην οικονομία και την κοινωνία. Ως τέτοιο τον αντιμετωπίσαμε και μάλιστα η χώρα για πρώτη φορά απέκτησε στρατηγικό σχέδιο για τις μεταφορές (Transport master plan).
Σε ότι αφορά συγκεκριμένα στην παρέμβαση στον ΟΑΣΘ, ναι είναι σε σωστή κατεύθυνση. Ήταν μια παρέμβαση διάσωσης τόσο του συγκοινωνιακού έργου όσο και των μισθών των εργαζόμενων. Βεβαίως πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα ώστε ο νέος φορέας να ανταποκριθεί στις ανάγκες της πόλης για μετακινήσεις. Έχουν μπει ήδη οι βάσεις που αφορούν σε ανθρώπινους και χρηματοδοτικούς πόρους ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης που θα προκύψουν από την ολοκλήρωση του μετρό, την ανάπτυξη πιθανά της θαλάσσιας συγκοινωνίας και τον αναγκαίο συντονισμό μεταξύ του συνόλου των μέσων.

6. Θεωρείτε ότι θα διατηρηθεί και στο μέλλον ο δημόσιος χαρακτήρας των συγκοινωνιών; Θα συνέβαλε η είσοδος ιδιωτών επενδυτών στην αναβάθμιση των υπηρεσιών;

Σε ότι αφορά στις αστικές συγκοινωνίες μπορούμε να πούμε ότι η επιλογή του τύπου αστικής μαζικής συγκοινωνίας ανήκει λιγότερο στον τομέα της τεχνικής και περισσότερο στη δικαιοδοσία της πολιτικής. Άρα ένας δημόσιος φορέας μπορεί να σχεδιάσει με πολλά κριτήρια και όχι μόνο το γνωστό κόστους-οφέλους και να εφαρμόσει πολιτικές όπως π.χ. βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Ο σχεδιασμός των μεταφορικών συστημάτων στην κατεύθυνση προώθησης της βιώσιμης κινητικότητας, πρέπει να γίνεται με βάση τις πρακτικές που ήδη εφαρμόζουν σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις. Τα επιτυχημένα παραδείγματα των ευρωπαϊκών πόλεων αναφέρονται κυρίως σε δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.

TOP