Πέτη Πέρκα: «Η κυβέρνηση δεν διασφαλίζει τις βασικές προϋποθέσεις του κτηματολογίου, το δημόσιο συμφέρον, την ασφάλεια των συναλλαγών και την ταχύτερη ολοκλήρωση του»

Πέτη Πέρκα: «Η κυβέρνηση δεν διασφαλίζει τις βασικές προϋποθέσεις του κτηματολογίου, το δημόσιο συμφέρον, την ασφάλεια των συναλλαγών και την ταχύτερη ολοκλήρωση του»

Εισήγηση της Πέτης Πέρκα στο νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο

Η Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Αριστεράς και Βουλευτής Φλώρινας ξεκίνησε την ομιλία της ως ειδική αγορήτρια, παρατηρώντας ότι η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στην Ε.Ε. που εκπονεί Κτηματολόγιο. Ένας βασικός λόγος της καθυστέρησης της σύνταξης του κτηματολογίου ήταν η δυσκολία αντιμετώπισης και τελικά υπέρβασης του υπάρχοντος δαιδαλώδους και αντιφατικού νομικού πλαισίου.

Η κ. Πέρκα ανέφερε ότι το κτηματολόγιο δεν χαράσσει αναπτυξιακή, περιβαλλοντική, χωροταξική και προφανώς ιδιοκτησιακή πολιτική. Είναι εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο χάραξης αυτών των πολιτικών. Ξεκαθάρισε ότι επιθυμεί να ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο το ταχύτερο, με πληρότητα και με τον πιο σύγχρονο τρόπο. Επομένως, συμφωνεί με οποιαδήποτε ρύθμιση που θα διευκόλυνε την καθημερινότητα των πολιτών, οι οποίοι πραγματικά ταλαιπωρούνται.

Συνέχισε ασκώντας κριτική στις ενέργειες της κυβέρνησης τα προηγούμενα 4,5 χρόνια αναφορικά με τη μη  επιτάχυνση της εκκαθάρισης εκατοντάδων χιλιάδων εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων που ταλαιπωρούν τους πολίτες και προκαλούν ανασφάλεια δικαίου.  H ΝΔ αφαίρεσε την αρμοδιότητα και εποπτεία του Κτηματολογίου από το ΥΠΕΝ και τη μετέφερε στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Δηλαδή μετέφερε έναν κρίσιμο δημόσιο  φορέα, με αντικείμενο νομικό και τεχνικό, αλλά και κρίσιμων εφαρμογών του περιβάλλοντος και του κράτους δικαίου, όπως οι δασικοί χάρτες, σε ένα Υπουργείο που δεν έχει καμία σχέση με το αντικείμενο αυτό. «Είναι τεράστιο λάθος να αντιλαμβάνεται κάποιος το κτηματολόγιο μόνο ως ψηφιακό έργο», παρατήρησε.

Σημείωσε δε, ότι λόγω της γνωστής ιδεοληψίας, η ΝΔ αδυνατεί να αποδεχτεί ότι μόνο ένας ισχυρός δημόσιος φορέας, καταλλήλως στελεχωμένος μπορεί να συμβάλλει στην προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος και στη διασφάλιση των συναλλαγών των πολιτών, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, τη χωροταξία αλλά και την προάσπιση της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας.

Έπειτα, στηλίτευσε την απαράδεκτη και αντιδημοκρατική στάση του Υφυπουργού στην εξαγγελία της απεργίας των εργαζομένων στο κτηματολόγιο, αλλά και στην αμφισβήτηση της νομιμότητας της λειτουργίας του Σωματείου και της νόμιμης διοίκησής του, σημειώνοντας ότι η απεργία αποτελεί δικαίωμα, συνταγματικά κατοχυρωμένο, και στήριξε τον αγώνα τους ενάντια στην απαξίωση του προσωπικού του φορέα.

Στη συνέχεια, τόνισε: «Αν διαβάσουμε το νομοσχέδιο όπως το παρουσιάζει ο υφυπουργός και ο εισηγητής της πλειοψηφίας: κατάργηση της υποχρεωτικής προσκόμισης εξόφλησης του ΤΑΠ (αμαρτωλή ιστορία για μεγάλους Δήμους), υπέρβαση του προβλήματος των χιλιοστών, κίνητρα παραγωγικότητας στους υπαλλήλους, ηλεκτρονική κατάθεση των συμβολαίων κλπ. θα μιλούσαμε για ένα νομοσχέδιο τεχνοκρατικής φύσης που αντιμετωπίζει προβλήματα στην εξέλιξη του κτηματολογίου».

Κατηγόρησε την ΝΔ ότι και σε αυτό το νομοσχέδιο αποτυπώνεται η φιλοσοφία της ΝΔ, αφού δεν δίνονται στατιστικά στοιχεία για την μέχρι τώρα πορεία της κτηματογράφησης. Η κυβέρνηση δεσμεύεται για σύνταξη του Κτηματολογίου μέχρι το 2025, όταν παράλληλα, από όλες τις πτέρυγες του κοινοβουλίου υπάρχει η παραδοχή της υποστελέχωσης και της αδυναμίας εξυπηρέτησης των πολιτών.

Αντίθετα, νομοθετούνται μέτρα για την αποσυμφόρηση των εκκρεμουσών υποθέσεων που είναι αμφίβολο αν καν λειτουργήσουν, αν λειτουργήσουν προς θετική ή αρνητική κατεύθυνση και δεν είναι καθόλου πειστικά. Ζήτησε να αποσαφηνιστεί πώς θα ορισθεί το πριμ παραγωγικότητας, βάσει ποσοτικών στόχων: κατά δικαίωμα, κατά γεωτεμάχιο, κατά ιδιοκτήτη κλπ, όταν είναι γνωστό πως ο χρόνος απασχόλησης είναι τελείως ανισοβαρής. Η ασάφεια που υπάρχει οδηγεί με μεγάλη πιθανότητα στη δημιουργία ομάδων καλοθελητών ενάντια σε ομάδες που με συνέπεια κάνουν την εργασία τους.

Επισήμανε ότι υπάρχουν επίσης διατάξεις που καταστρατηγούν την τοπική αρμοδιότητα και θέτουν υπό αμφισβήτηση την περιφερειακή δομή. Είναι βάσιμη η ανασφάλεια των εργαζομένων για τον κίνδυνο κατάργησης των περιφερειακών υπηρεσιών. Παρέχει τη δυνατότητα στον γενικό διευθυντή να αφαιρέσει από το αρμόδιο γραφείο, π.χ. μια μεμονωμένη πράξη και να αναθέσει σε άλλο προς εξυπηρέτηση ακόμη και ιδιοτελούς σκοπού.

Έπειτα, η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, για τα άρθρα που αφορούν στη δυνατότητα έκδοσης απόφασης για προϊσταμένους πέρα από την κατά τόπο αρμοδιότητά τους και την επέκταση της δυνατότητας άσκησης καθηκόντων προϊσταμένου σε όλους τους υπαλλήλους ΠΕ επικαλέστηκε την έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας της βουλής. Ο Προϊστάμενος Κτηματολογικού­ Γραφείου έχει χαρακτηρισθεί και ως «οιονεί δικαστικό όργανο» αντίστοιχο προς εκείνο του Υποθηκοφύλακα. Είναι προφανές επομένως ότι απαιτείται νομική παιδεία του αποφασίζοντος οργάνου. Παρατήρησε επίσης ότι καταργείται το αμάχητο τεκμήριο των οριστικών εγγραφών  με τη θέσπιση δυνατότητας άσκησης αγωγής σε κλεισμένα κτηματολόγια. Τηρούνται δηλαδή δύο μέτρα και δυο σταθμά στα όρια της συνταγματικότητας.

Σημείωσε ότι το Κτηματολόγιο, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα. Το μεγαλύτερο από τα μεγάλα έργα, είχε χαρακτηριστεί στο παρελθόν. Είναι θεμελιώδες έργο, αφού αποτελεί εργαλείο προγραμματισμού και ορθολογικής οργάνωσης του χώρου. Αποτελεί μαζί με το Χωροταξικό Σχεδιασμό, στρατηγικό εργαλείο για την αειφόρο ανάπτυξη. Αντί να λειτουργεί ως αναπτυξιακό εργαλείο λειτουργεί ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη της χώρας, αφού αντιμετωπίζει σωρεία προβλημάτων. Αναρωτήθηκε λοιπόν, πως θα ολοκληρωθεί το  κτηματολόγιο όταν δεν έχουν πρωτίστως επιλυθεί καίρια ζητήματα όπως:

Η κύρωση των δασικών χαρτών, η ολοκλήρωση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, ο καθορισμός αιγιαλών και παραλίας. Υπάρχει  έλλειψη τίτλων σε πολλές περιοχές της χώρας, έλλειψη ψηφιοποίησης των υποθηκοφυλακείων,  πολυνομία και η εκτεταμένη χρήση του θεσμού της χρησικτησίας, η προστασία του δημοσίου συμφέροντος από τις καταπατήσεις εις βάρος του δημοσίου, το ξεκαθάρισμα με την ‘μοναστηριακή’ περιουσία και βεβαίως η υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά με έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό στα ακίνητα.

Κλείνοντας ανέφερε ότι θα καταψηφίσει επί της αρχής το νομοσχέδιο γιατί περιλαμβάνει διατάξεις που δεν διασφαλίζουν τις βασικές προϋποθέσεις του κτηματολογίου ως θεσμού, το δημόσιο συμφέρον, την ασφάλεια των συναλλαγών. Ούτε καν εγγυούνται την καλύτερη και ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου, την ποιότητα των εργασιών. Θα υπερψηφίσει θετικές διατάξεις, οι οποίες όμως δεν αναιρούν τη συνολική αρνητική εικόνα.

TOP