Πέτη Πέρκα: «Ο σιδηρόδρομος εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς τις απαιτούμενες δικλείδες ασφαλείας»

Με αφορμή πρόσφατα σιδηροδρομικά συμβάντα, παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες σειρά ανακοινώσεων από τους διαφορετικούς εμπλεκόμενους στο σιδηροδρομικό τομέα. Ειδικά όμως μετά την παρέμβαση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, πολύ φοβάμαι ότι η πολιτική ηγεσία δεν έχει πάρει κανένα μήνυμα από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.

Η ιστορία ξεκινάει με το συμβάν της 23ης Δεκεμβρίου 2023, όπου λαμβάνει χώρα παραβίαση ερυθρού φωτοσήματος από το μηχανοδηγό. Για το εν λόγω συμβάν, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), με σχετική απόφασή της στις 21.06.2024, απεφάνθη ότι υπάρχει σφάλμα του μηχανοδηγού. Στο πλαίσιο αυτό, του επεβλήθη ποινή απομάκρυνσης από την υπηρεσία του για 45 ημέρες, και στη Hellenic Train πρόστιμο ύψους 50 χιλιάδων ευρώ.

Αντί όμως τα πράγματα να τελειώσουν εδώ, έρχεται ο αρμόδιος Υπουργός και κάνει ευθεία παρέμβαση σε μια υπόθεση που έχει τελεσιδικήσει. Αφού υπογραμμίζει την ανάγκη επίδειξης «υψηλότερης ατομικής και συλλογικής ευθύνης» και στο σιδηροδρομικό τομέα, κάνει ξεχωριστή αναφορά στο επίμαχο περιστατικό. Αρχικά, σημειώνει ότι ‘εξαφανίστηκε’ ο ταχογράφος, ενώ περνώντας στο μηχανοδηγό που παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη, τονίζει ότι πρόκειται για τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (Π.Ε.Π.Ε.), ο οποίος, ενώ στο συμβάν «έθεσε σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών», με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών. Και κλείνει με την υπόδειξη στη Hellenic Train «να πράξει τα δέοντα, άμεσα».

Κύριε Σταϊκούρα, θα θέλαμε να μας εξηγήσετε τι ακριβώς εννοείτε με την προηγούμενη δήλωση. Η ΡΑΣ έχει ήδη επιβάλει ποινή στο μηχανοδηγό, ποιες θεωρείτε ότι πρέπει να είναι οι περαιτέρω ενέργειες από πλευράς σιδηροδρομικής εταιρίας; Ζητάτε άραγε την απόλυσή του; Προφανώς ο μηχανοδηγός διέπραξε ένα σοβαρό σφάλμα. Παρ’ όλα αυτά, αξίζει να σημειωθεί ότι η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη αποτελεί καθημερινό φαινόμενο για τους μηχανοδηγούς, οι οποίοι, όπως δηλώνουν, με εντολή του σταθμάρχη αναγκάζονται να περνούν δεκάδες κόκκινα φωτοσήματα σε διαδρομές έως και 200 χιλιομέτρων. Σε κάθε περίπτωση, η ποινή στο μηχανοδηγό επεβλήθη αρμοδίως από τη ΡΑΣ, γιατί το Υπουργείο εμπλέκεται περισσότερο στην υπόθεση;

Μήπως άραγε τα ‘πυρά’ σας κατευθύνονται γενικότερα προς τους συνδικαλιστές μηχανοδηγούς, οι οποίοι έχουν γίνει ‘ενοχλητικοί’, με τις διαρκείς προειδοποιήσεις τους για το έλλειμμα ασφάλειας στο σιδηρόδρομο;

Η τελευταία σχετική προειδοποίηση ήταν πριν λίγες μέρες, με δύο εξώδικα της Π.Ε.Π.Ε., με αφορμή ακόμα ένα περιστατικό, όπου τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε η σύγκρουση ενός Intercity και μιας εμπορικής αμαξοστοιχίας, στο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό κόμβο της χώρας (ΤΧ1), έξω από τη Θεσσαλονίκη. Φαίνεται όμως ότι αυτά δεν ‘συγκινούν’ την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, όπως άλλωστε συνέβαινε και με τον προκάτοχό του, Κ. Καραμανλή, λίγο πριν τη μοιραία σύγκρουση της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Σε ό,τι αφορά επίσης την ‘εξαφάνιση’ του ταχογράφου, γιατί ο Υπουργός περιορίζεται στο να επιβεβαιώσει την είδηση; Το Υπουργείο δεν πρέπει να θέσει ως προτεραιότητα την έρευνα για την ανεύρεσή του; Θα δεχτούμε έτσι απλά ότι ακόμα ένα στοιχείο που θα συνέβαλε στη διερεύνηση μιας υπόθεσης και στην απόδοση ευθυνών, εξαφανίστηκε; Συγκάλυψη και σ’ αυτή την περίπτωση;

Δυστυχώς, αντί το Υπουργείο να κάνει τη δουλειά του, προσπαθεί για μια ακόμα φορά να στρέψει αλλού το ενδιαφέρον. Παρ’ όλα αυτά, γεγονός παραμένει ότι 16 μήνες μετά τα Τέμπη, τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας συνεχίζουν να υπολειτουργούν. Παράλληλα, δεν υπάρχουν και οι δικλείδες ασφαλείας που υφίστατο κατά την περίοδο 2015-2019, με τον κίνδυνο ατυχήματος να παραμένει ορατός.

TOP