Πέτη Πέρκα: «Άγνωστο παραμένει το πότε θα δούμε να κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ηλεκτρικά λεωφορεία »

Με πανηγυρικές δηλώσεις συνοδεύτηκε η ένταξη των πρώτων 140 ηλεκτρικών λεωφορείων στο δυναμικό των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ), με το Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρίας να αναφέρεται σε «ημέρα ορόσημο στις Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες». Τα λεωφορεία φυσικά μπορεί να έφτασαν επιτέλους στην Αθήνα, το πότε όμως θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους παραμένει άγνωστο, εξαιτίας των καθυστερήσεων στο διαγωνισμό για την εγκατάσταση των φορτιστών στα τέσσερα αμαξοστάσια των ΟΣΥ που θα τα φιλοξενήσουν (Αγίου Ιωάννη Ρέντη, Αγίου Δημητρίου, Ρουφ, Αττικής).

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, υπάρχει εμπλοκή στο διαγωνισμό, αφού η σχετική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρει ότι δεν μπορεί να υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ ΟΣΥ και αναδόχου (ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ), λόγω «ουσιωδών νομικών πλημμελειών στην ελεγχθείσα διαγωνιστική διαδικασία». Εντοπίστηκαν δηλαδή προβληματικά σημεία στους όρους του διαγωνισμού των ΟΣΥ.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την τεχνική και επαγγελματική εμπειρία των υποψηφίων, σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, υπάρχει απαίτηση οι υποψήφιοι να έχουν εκτελέσει έως δύο δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και εγκατάστασης παρόμοιου αντικειμένου με αυτό της σύμβασης, τα τρία τελευταία χρόνια. Κάτι τέτοιο όμως, με βάση την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, περιορίζει τον ανταγωνισμό, αφού η αυθαίρετη επιλογή της αναθέτουσας αρχής για εκτέλεση συγκεκριμένα μέχρι δύο συμβάσεων, και όχι παραπάνω, περιόρισε τη συμμετοχή των των υποψηφίων.

Ενώ και σε σχέση με την προμήθεια ηλεκτρομηχανολογικών υλικών για τα αμαξοστάσια των ΟΣΥ, με βάση τις πληροφορίες από τα δημοσιεύματα, το Ελεγκτικό Συνέδριο απεφάνθη ότι για ορισμένα υλικά δεν υπάρχει τεκμηρίωση της τιμής μονάδας, για κάποια άλλα είδη εξοπλισμού δεν προηγήθηκε έρευνα αγοράς, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν «αναιτιολόγητες αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων της έρευνας αγοράς και των τιμών δημοπράτησης». 

Σημειώνεται ότι εκτός από τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας, σε ό,τι αφορά τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία της ίδιας εταιρίας (Yutong) για τη Θεσσαλονίκη, έχει ήδη υπογραφεί η αντίστοιχη σύμβαση για την εγκατάσταση φορτιστών σε αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ, ενώ οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα τριών μηνών. Βεβαίως, για την περίπτωση της Θεσσαλονίκης, είναι τα λεωφορεία που δεν έχουν έρθει ακόμα – με βάση τις τελευταίες ανακοινώσεις αναμένονται τον Απρίλιο.

Σύμφωνα και με τις ανακοινώσεις της ΟΣΥ, σε πρώτη φάση θα δοκιμαστούν 38 από τα 140 λεωφορεία. Όμως ακόμα και γι’ αυτόν τον περιορισμένο αριθμό, η εταιρία θα πρέπει να βρει λύση σε ό,τι αφορά τη φόρτισή τους, αφού αργεί η προμήθεια των ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης.

Δυστυχώς, μετά τις καθυστερήσεις με τις συνεχείς παρατάσεις του διαγωνισμού για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δημιουργείται νέα καθυστέρηση με τη φόρτιση των συγκεκριμένων λεωφορείων. Κι ενώ όλοι γνωρίζουμε ότι η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης πρέπει να ξεκινάει από τα δημόσια μέσα μεταφοράς, η κυβέρνηση έχει μείνει πολύ πίσω και στον συγκεκριμένο τομέα, αφού προβαίνει μόνο σε αποσπασματικές κινήσεις, χωρίς να έχει προηγηθεί ολοκληρωμένος στρατηγικός σχεδιασμός.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Ισχύουν τα δημοσιεύματα που αναφέρονται σε εμπλοκή στο διαγωνισμό του Υπουργείου που αφορά στη φόρτιση των ηλεκτρικών λεωφορείων της Αθήνας;
  2. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο για να αποφευχθούν περαιτέρω καθυστερήσεις και να βγουν στην κυκλοφορία τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας;
  3. Το Υπουργείο εξετάζει κάποια εναλλακτική μεταβατική λύση για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, μέχρι να ολοκληρωθεί η προμήθεια των ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης;
  4. Πότε αναμένεται να ενταχθούν στο δυναμικό του ΟΑΣΘ τα 110 λεωφορεία για τη Θεσσαλονίκη που προβλέπονται στον ίδιο διαγωνισμό;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές,

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Τζούφη Μερόπη

Τσακαλώτος Ευκλείδης

TOP