Π. Πέρκα: «Πίσω από το νομοσχέδιο για τα απόβλητα κρύβονται για άλλη μια φορά βαθιά αντιπεριβαλλοντικές και αδιαφανείς επιλογές»

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Π. Πέρκα για την επεξεργασία και εξέταση του Σ/Ν του ΥΠΕΝ:

«Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ης Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα, επείγουσες διατάξεις για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές – πολεοδομικές και ενεργειακές ρυθμίσεις»

«Καταρχήν να δηλώσω κι εγώ τη δυσαρέσκειά μου για την fast-track διαδικασία. Κύριε Υπουργέ πρέπει να λαμβάνετε υπόψη ότι υπάρχουν και Βουλευτές της Περιφέρειας που κάποτε πρέπει να πηγαίνουν στις περιφέρειές τους.

Πέραν λοιπόν της ενσωμάτωσης των δύο Οδηγιών και τις διατάξεις περί αποβλήτων και ανακύκλωσης, που είχαν κατατεθεί και είχαν μπει σε κάποια διαβούλευση, από κει και πέρα μπήκαν στο παρόν νομοσχέδιο άλλα δύο θα έλεγα, που αφορούν πολεοδομικές διατάξεις και ενεργειακή πολιτική. Δεν είναι έτσι όμως. Έτσι δεν γίνεται θεσμικά η σωστή λειτουργία για την ακρόαση των φορέων, με νομοσχέδια 2 σε 1. Εδώ θα έλεγα ότι δεν πρέπει να μας υποτιμάτε. Θα μπορούσαμε να συμβάλλουμε πολύ θετικά σε κάποιες από αυτές τις διατάξεις.

Πίσω από το νομοσχέδιο κρύβονται για άλλη μια φορά -και δεν μας εκπλήσσει πια- βαθιά αντιπεριβαλλοντικές και αδιαφανείς επιλογές. Το έχετε κάνει σε όλα τα τελευταία νομοσχέδια. Υποτίθεται ότι το νομοσχέδιο σηκώνει ψηλά τα θέματα της ανακύκλωσης, ενώ στη πραγματικότητα τα ναρκοθετεί. Τα πάντα έχουν κολλήσει. Οι Δήμοι δεν παίρνουν εξοπλισμό ανακύκλωσης κλπ. Βεβαίως, σύμφωνα με τον Εθνικό Σχεδιασμό που πέρασε τον προηγούμενο Αύγουστο, προωθείται η επιλογή της «ενεργειακής αξιοποίησης» παντού στην Ελλάδα, χωρίς περαιτέρω συζητήσεις.

Θα μείνω όμως λίγο στις πολεοδομικές διατάξεις, γιατί πιθανόν να μην έχω αύριο την ευκαιρία να αναφερθώ αναλυτικά. Σε κάθε νομοσχέδιο που φέρνετε τελευταία υπάρχουν πολεοδομικές διατάξεις που δεν είναι κάποιες τροποποιήσεις, αλλά οι περισσότερες διορθώνουν δικά σας νομοθετήματα μερικά ξαναψηφίσαμε πριν τρεις μήνες. Αυτό δείχνει και κάτι άλλο: φαντάζομαι ότι υπάρχουν και κάποια συμφέροντα που πρέπει να εξυπηρετηθούν και κάθε φορά σε ένα νομοσχέδιο αλλάζουμε και μία πολεοδομική διάταξη.

Ξεκινάμε από τις παρατάσεις, ειδικά σε ό,τι αφορά στο Μάτι. Ακούγαμε ότι σε ένα χρόνο θα γίνει το Ειδικό Πολεοδομικό – όπως το Ελληνικό που θα γινόταν σε ένα μήνα- και τώρα παίρνει άλλον έναν χρόνο παράταση. Και δεν παίρνει μόνο αυτό, αλλά και όλα τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια και τα Περιφερειακά. Ξαναπάμε σε εκείνο που έφερε τη χώρα σε αυτή τη κατάσταση. Χωρίς εργαλεία, ο καθένας όπου θέλει- ό,τι θέλει, παντού και χωρίς χρονοδιαγράμματα. Αυτό μπορεί να μη τελειώσει ποτέ. Είναι φοβερή οπισθοδρόμηση.

Εδώ θέλω να πω και κάτι σε ό,τι αφορά στο ΤΕΕ. Μάθαμε ότι έχουν ανατεθεί μελέτες για το Μάτι περίπου €5 εκ. από το ΤΕΕ, χωρίς φυσικά καμία διαδικασία…ΚΗΜΔΗΣ κλπ. Εδώ έχουμε δύο θέματα. Το ένα είναι η αδιαφάνεια της όλης διαδικασίας, αφού υποτίθεται ότι είμαστε μια χώρα που πάει μπροστά και ακολουθεί νόμους και περιορισμούς, αλλά αυτό που με πειράζει και με πονάει είναι ότι αλλάζει ο ρόλος και το προφίλ αυτού του θεσμού που λέγεται Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο έχω υπηρετήσει πολλά χρόνια και παρήγαγε πολιτική, ήταν αντικειμενικό και παρέμβαινε, αλλά τώρα γίνεται δεκανίκι μιας κυβέρνησης και κάνει ‘δουλειές.’ Δεν είναι έτσι κ. Υπουργέ. Αύριο θα έρθει εδώ ο Πρόεδρος του ΤΕΕ και θα του κάνουμε τις απαραίτητες ερωτήσεις, αφού γίνεται συζήτηση και στο ίδιο το ΤΕΕ για όλα αυτά.

Πάω όμως σε κάποιες πολύ συγκεκριμένες προβλέψεις, ας πούμε λέει κάπου «το ποσοστό επί του συνολικού εμβαδού δομήσιμων επιφανειών της ζώνης, όπως αυτό προκύπτει από τον υπολογισμό των συντελεστών δόμησης κτλ…», όπου υπάρχουν σοβαρά ερωτηματικά. Πώς θα εφαρμοστεί αυτή η διάταξη; Υπάρχει δυνατότητα υπολογισμού της προβλεπόμενης επάρκειας και της φέρουσας ικανότητας της περιοχής, δεδομένου ότι με το δικό σας νόμο τον 4759/2020 καταργήθηκε η δυνατότητα εκπόνησης σχεδίων ΠΑΕΣ (που προέβλεπε ο δικός μας Ν. 4495) που θα κατέγραφε και θα μελετούσε την αύξηση του συντελεστή δόμησης που έχει επέλθει από τα αυθαίρετα και έχει καταγραφεί με τη διαδικασία των εκτοπίσεων. Αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Για πολλά πράγματα σας έχουμε προειδοποιήσει και μας αγνοήσατε και έρχεται η ίδια η ζωή μετά και καταλαβαίνετε ότι έπρεπε να μας είχατε ακούσει.

Επίσης πολύ σοβαρό: «Με τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια δύνανται να καθορίζονται ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης ακόμα και κατά παρέκκλιση από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης, καθώς και από τις διατάξεις του γενικού οικοδομικού κανονισμού». Τι θα γίνει με τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια; Εδώ έχω ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Τι γίνεται με το Ειδικό Πολεοδομικό που περιμένουμε την προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΝ και ΔΕΗ σε ό,τι αφορά τις λιγνιτικές περιοχές; Κι εκεί τι θα γίνει; Έξω από κάθε περιορισμό, έξω από κάθε γενικό οικοδομικό κανονισμό, θα εγκατασταθούν και θα θεσμοθετηθούν ειδικά πολεοδομικά…φυσικά έξω από την κοινωνία την τοπική. Αυτό πια το έχετε κάνει νόμο. Είναι πάρα πολύ επικίνδυνα αυτά που κάνετε και να ξέρετε θα έχετε μεγάλη αντίδραση και από τις τοπικές κοινωνίες.

Εντάξει, για τον τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών, πραγματικά λυπάμαι τους συναδέλφους μου μηχανικούς που κάθε δύο μήνες έρχονται να μάθουν ένα καινούργιο τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών. Και βεβαίως, αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τους μηχανικούς, αλλά με την ανάπτυξη, την οικοδομική δραστηριότητα, την απασχόληση και εργασία εκατοντάδων επαγγελμάτων. Για όλα αυτά υπήρχε ένα ηλεκτρονικό σύστημα που το είχαμε ξεκινήσει εμείς. Από αυτό το σύστημα θα μπορούσατε να είχατε συλλέξει και αξιοποιήσει στατιστικά στοιχεία. Να δούμε ποιοι είναι οι χρόνοι έκδοσης αδειών. Δεν έχει γίνει τίποτα από όλα αυτά και οι ΥΔΟΜ παραμένουν υποστελεχωμένες και ούτε μετά από τόσες παραβάσεις πολεοδομικού χαρακτήρα -σε κανένα νομοσχέδιο, ούτε σήμερα- δεν βλέπουμε κάτι με την στελέχωσή τους. Και βεβαίως δε γίνεται κανένας δειγματοληπτικός έλεγχος.

Η προσθήκη δόμησης εντός κι εκτός σχεδίου για ειδικά κτήρια στην κατηγορία 3, το μόνο που θα κάνει είναι να οδηγήσει σε μεγάλες αυθαιρεσίες. Επίσης, αλλάζετε τον γενικό οικοδομικό κανονισμό. Ορισμούς αλλάζετε: πατάρι, σοφίτα, κλπ. Εγώ κ. Υπουργέ θέλω να σας πω ότι ο ΓΟΚ άλλαζε πάντα κάθε 30 χρόνια. ΓΟΚ του 1955, ΓΟΚ του 1985, ΝΟΚ του 2012. Ποια επείγουσα ανάγκη υπάρχει για να αλλάξετε τον ΝΟΚ του 2012; Μόνο μία. Και την είδαμε: φωτογραφικές ρυθμίσεις για συγκεκριμένα συμφέροντα. Λίγο σεβασμό τουλάχιστον σε αυτά τα πάγια εργαλεία που είχε η χώρα και δεν έπρεπε να αλλάζουν έτσι.

Δύο κουβέντες ακόμα έχω να πω. Σε ό,τι αφορά τις ενεργειακές ρυθμίσεις, θα τα πούμε και θα έχουμε τον χρόνο. Ξεπουλιέται ο ΔΕΔΔΗΕ. Καθαρά και ξάστερα. Ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν όφελος για το ελληνικό δημόσιο, που δεν υπάρχει μνημόνιο, δεν μπορείς να βρεις για ποιο λόγο ξεπουλιέται ο ΔΕΔΔΗΕ που είναι ένα εργαλείο-asset για το ελληνικό δημόσιο, έχουν πάντα το ίδιο επιχείρημα: θα έρθει μια εταιρία με μία ειδική τεχνογνωσία που θα τον απογειώσει. Και εκ των υστέρων, πάντα, βλέπουμε ότι δεν υπάρχει αυτή η εταιρία και δεν υπάρχει αυτή η τεχνογνωσία.

Τελειώνοντας, αντί να εκσυγχρονίσετε τον ΔΕΔΔΗΕ, που μάλιστα σήμερα σας καταθέσαμε και μία ερώτηση, διότι πάνε στις περιοχές της απολιγνιτοποίησης στη Φλώρινα και στη Κοζάνη, να συνδεθούν τοπικοί μικροεπενδυτές -και αυτό είναι εξωφρενικό- άνθρωποι που έχουν μπει στο «Εξοικονομώ» και έχουν εγκριθεί, πάνε να βάλουν φωτοβολταϊκά στέγης και τους λένε ότι δεν υπάρχει χώρος στο δίκτυο. Απίστευτο! Δείτε το λίγο.

Επίσης, σας είχαμε πει και για την θέσπιση του μηχανισμού παρακολούθησης και εποπτείας αγορών από την ΡΑΕ και αυτό το κάνετε καθυστερημένα. Ενώ ήδη έχουν μονιμοποιηθεί οι τιμές του ρεύματος σε πολύ υψηλό επίπεδο. Τα έχουμε πει και ξαναπεί, ακόμα και για τις αισχροκέρδειες κλπ. Εισάγετε αναδρομικά, όπου πάλι σας είχαμε προειδοποιήσει, εγγυητική επιστολή και βεβαίωση παραγωγού, αφού έγινε αλαλούμ, αφού έχουν εμφανιστεί από παντού με απίστευτο ενδιαφέρον και παντού για να στηθούν ΑΠΕ κτλ., αφού έχουν ξεσηκωθεί οι τοπικές κοινωνίες και τους έχετε όλους απέναντί σας…αποφασίζετε στο τέλος να κάνετε κι αυτή τη ρύθμιση…».

TOP