Π. Πέρκα: «Να εκπονηθούν άμεσα προδιαγραφές για Σχέδια Βιώσιμων Αστικών Logistics»

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Π. Πέρκα στη Δ΄ Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στο Σ/Ν για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα (ΣΒΑΚ).

«Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι και λόγω της συγκυρίας, θα μπορούσα να πάμε ένα βήμα παρακάτω από το Ν4599/2019. Θα μείνω σε κάποιους προβληματισμούς, αν δηλαδή το νομοσχέδιο απαντά στις σημερινές ευρωπαϊκές και εθνικές συνθήκες και προκλήσεις για αειφορία και βιωσιμότητα των πόλεων. Επειδή βλέπω κ. Υπουργέ ότι είσαι ανοιχτός στις προτάσεις μας και επειδή κι εμείς θέλουμε να συμβάλουμε, γι’ αυτό και ακριβώς θα αναφερθώ σε μερικά θέματα.

Το πρώτο έχει να κάνει με τους τρεις βασικούς πυλώνες της βιώσιμης κινητικότητας, στους οποίους δίνει μεγάλη βαρύτητα και η Ευρώπη, δηλαδή «περπάτημα, ποδήλατο, δημόσια συγκοινωνία», οι οποίοι όμως δεν αποτυπώνονται με έμφαση στο ν/σ. Βεβαίως αναφέρονται, αλλά θεωρώ ότι θέλει κάτι παραπάνω. Επιπλέον, με δεδομένη την κλιματική κρίση, αλλά και την πανδημία, η Ευρώπη τονίζει και τη σημασία της δημόσιας υγείας, κάτι που από το ν/σ απουσιάζει, όπως απουσιάζουν και οι στόχοι μείωσης ρύπανσης και θορύβου.

Στο θέμα του κυκλοφοριακού σχεδιασμού σε σχέση με το χωροταξικό, τα είπα και την προηγούμενη φορά, τα ΣΒΑΚ πρέπει να στηρίζονται στον υφιστάμενο χωροταξικό και πολυδομικό σχεδιασμό, όχι απλά να τον συνεκτιμούν. Εννοείται και εξυπακούεται ότι αφού μιλάμε για κινητικότητα, το επισπεύδον Υπουργείο είναι το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Παρ’ όλα αυτά, κατ’ ελάχιστον σε μια ομάδα εργασίας που συστήνεται με αντικείμενο την κατάρτιση των ΣΒΑΚ, πέρα ​​από τη μελετητική ομάδα των συγκοινωνιολόγων μηχανικών, θα ήταν καλό να υπάρχει συνδρομή σε περίπτωση πολεοδόμων, χωροτακτών. Βεβαίως ξέρω, μου ήσατε ότι δεν απαγορεύεται η απαντώμενη ειδική από το ν/σ, αλλά είναι καλό να τονίζεται.

Θα θέλαμε μεγαλύτερη σαφήνεια για τις αρμοδιότητες και τα όρια Περιφέρειας και Δήμου για τα ΣΒΑΚ, για να μην έχουμε επικαλύψεις. Έχω και μια πολύ αρνητική εμπειρία με τέτοιου είδους επικαλύψεις ως Μηχανικός του δημοσίου για χρόνια, με δρόμους. Επιπλέον θεωρούμε ότι στις μητροπολιτικές περιοχές, όπως είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, καλό θα είναι να υπάρχει μια διακριτική διαδικασία στην εκπόνηση του ΣΒΑΚ, με την ενιαία μητροπολιτική ΣΒΑΚ, για να εξασφαλιστεί και η αστική συνέχεια, δεν αρκεί δηλαδή η συνεργασία με τους ομόρους ΟΤΑ. , θέλουν έναν ειδικό χειρισμό.

Σχετικά με τη χρηματοδότηση του ΣΒΑΚ, αναφέρθηκε από τον Υπουργό στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αυτό βέβαια αφορά στις μελέτες, καλό θα ήταν να δούμε και την υλοποίηση των ΣΒΑΚ, γιατί απαιτούνται κι εκεί πολύ σοβαρά κονδύλια. Ξέρετε, τα λέω όλα αυτά, γιατί νομίζω ότι έχουμε ήδη αργήσει, πρέπει επιτακτικά να προχωρήσουμε τα ΣΒΑΚ στις πόλεις μας. Θα κλείσω όμως – γιατί έχουμε και αυτή την πρόκληση – με ένα θέμα που επίσης θεωρώ ότι είναι πολύ σοβαρό και μείνει πίσω – και αναφέρομαι στα Σχέδια Βιώσιμων Αστικών Logistics, για τα οποία πρέπει να εκφραστούν άμεσα, στην κατεύθυνση της πολιτικής της ΕΕ ( Πακέτο Αστικής Κινητικότητας 2013). Τα σχέδια αυτά πρέπει να υπάρξουν σε συνεργασία των δήμων με τους εκπροσώπους των αστικών εμπορευματικών μεταφορών και υπό την επίβλεψη του Υπουργείου, υπό το πρίσμα και του νόμου 4302/2014.

Η συγκυρία είναι καθοριστική, είδαμε κατά την περίοδο της πανδημίας ότι είχαμε κατακόρυφη αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πολλές από αυτές τις συνήθειες εκτιμούμε ότι θα μείνουν και μετά το πέρας της υγειονομικής κρίσης. Άρα αυτό δημιουργεί αυξημένες ανάγκες για διανομή εμπορευμάτων σε αστικό περιβάλλον (city logistics), τίθεται όμως και θέμα βιωσιμότητας των πόλεων, αφού κατά το lockdown, δεν σκεφτόμαστε ότι η κίνηση είναι μειωμένη, η διανομή γίνεται ουσιαστικά σε «άδειες» πόλεις. Με την επιστροφή όμως στην κανονικότητα, το νέο μεταφορικό έργο που θα προστεθεί στους ήδη συμφορημένους οδούς του αστικού δικτύου, θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα.

Εδώ να αναφέρω ότι στο Άρθρο 4 του ν4302/2014, αναφέρεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, στο οποίο θα όριζε τους κανόνες για τη μεταφορά και τη διανομή αγαθών και εμπορευμάτων, εντός και περιμετρικά αστικής περιοχής. Μάλιστα, αυτό αποτελούσε και μνημονιακή υποχρέωση. Εμείς λοιπόν είχαμε προχωρήσει αρκετά το θέμα αυτό, είχαμε προσλάβει και τεχνικό σύμβουλο, οπότε υπήρχε ένα αρχικό κείμενο του ΠΔ, το οποίο είχε λάβει και σχόλια από τα συναρμόδια Υπουργεία, από το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας της Εφοδιαστικής και εκκρεμούσε η διαβούλευση με την ΚΕΔΕ. Ενα χρόνο τώρα δε βλέπουμε να έχει, απλώς με το άρθρο 52 του ν/σ, επαναλαμβάνεται ότι είναι υποχρέωση και σ’ αυτόν το Νόμο. Η μόνη διαφορά που βλέπω στο συγκεκριμένο άρθρο και μου κάνει εντύπωση, είναι ότι πλέον συνυπογράφει και ο Υπουργός Ανάπτυξης. Αυτό δεν το καταλαβαίνω, βεβαίως σ’ αυτή τη χώρα υπάρχει το φαινόμενο, να παίρνουμε αντικείμενα από το ένα Υπουργείο στο άλλο, θα πω όμως ότι το θέμα των Logistics κ. Υπουργέ αναφέρεται στην DGMOVE ευρωπαϊκά, είναι κι αυτό το θέμα κινητικότητας – συνεννοηθείτε, νομίζω ότι έπρεπε κι αυτό να είναι στο Υπουργείο Μεταφορών.

Θα έλεγα ότι ήταν μια ευκαιρία για να είναι και πλήρες το ν/σ, να συμπεριλάβουμε κι αυτές τις απαιτήσεις, να προχωρήσουμε και σ’ αυτό, γιατί συνδέεται απολύτως με τα ΣΒΑΚ.

Για τις λοιπές διατάξεις, δεν έχω να πω πολλά, τα είπε και ο εισηγητής, το μόνο που θέλω να πω, λέμε να ακολουθήσουμε την Ευρώπη, ας είμαστε όμως λίγο αυστηροί στα θέματα της Οδικής Ασφάλειας, γιατί δυστυχώς έχουμε και τις δυσμενέστερες θέσεις στην κατάταξη τροχαίων ατυχημάτων και ειδικών νεκρών νέων ανθρώπων. Άρα, ας είμαστε πιο αυστηροί σε ό,τι αφορά και στο κράνος, αλλά και στη χρήση κινητού τηλεφώνου.

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε».

TOP