Π. Πέρκα: «Η Κυβέρνηση επιδεικνύει αδιαλλαξία, αντί εποικοδομητικού διαλόγου»

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Πέτης Πέρκα στο ν/σχ του ΥΠΑΝ για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1828 και την τροπολογία για το Δικαίωμα κατάρτισης συνδυασμών στις βουλευτικές εκλογές.
Η κ. Πέρκα, σε ότι αφορά στο θέμα του ν/σχ, αναφέρθηκε σε κάποιες προβληματικές διατάξεις, όπως το θέμα του fishing, του ηλεκτρονικού ψαρέματος δηλαδή, που με την εξαίρεση που εισήγαγε το ν/σχ δίνεται απαλλαγή στις  τράπεζες, αφού ακυρώνει τελείως την ευθύνη των τραπεζών και αφήνει στη διακριτική τους ευχέρεια να αποδείξουν ότι διαθέτουν και εφαρμόζουν εξελιγμένους μηχανισμούς ελέγχου των συναλλαγών.

Επίσης προβληματική είναι και η διάταξη που αφορά στο ζήτημα των ανοικτών καταστημάτων τις Κυριακές, όταν είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο πως αυτοί που ευνοούνται από τέτοια μέτρα είναι οι λίγοι μεγάλοι και όχι ο κλάδος. Το μέτρο αυτό καταστρέφει τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, που έτσι και αλλιώς η κυβέρνηση την καταστρέφει, αφού δεν έχει πρόσβαση σε κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο, στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας κλπ. Σε κάθε περίπτωση, αυτά τα ζητήματα είναι εθνικής πολιτικής κι όχι μεμονωμένης απόφασης του εκάστοτε δημάρχου, όπως θεσπίζεται με το παρόν ν/σ.

Στη συνέχεια, μετά από πρόκληση του κ. Θεοχάρη (Βουλευτή της ΝΔ) για το θέμα της απολιγνιτοποίησης, ανέφερε: «Και σε αυτό το ν/σ υπάρχει άρθρο που αφορά στην απολιγνιτοποίηση, το άρθρο 80. Η κυβέρνηση προχωράει μια βίαιη και κοινωνικά άδικη απολιγνιτοποίηση. Το μόνο που έχει πετύχει η κυβέρνηση της ΝΔ είναι η αύξηση της ανεργίας και τίποτα άλλο. Στο μοντέλο διακυβέρνησης της απολιγνιτοποίησης δεν συμμετέχει η τοπική κοινωνία πουθενά. Ούτε τοπικοί φορείς, ούτε παραγωγικοί φορείς. Η απολιγνιτοποίηση σχεδιάστηκε στην Αθήνα σε κλειστά γραφεία. Αναφορικά με τη μεταβίβαση του Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης των Πυρήνων ΖΑΠ της ΔΕΗ στο όχημα ειδικού σκοπού (SPV), την ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε., δε συμμετέχει η τοπική κοινωνία. Δεν έχει ούτε το δικαίωμα γνώμης, δεν συζητάμε καν για συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων.

Δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία μελέτη ακόμα για το αν το κόστος των αποκαταστάσεων και η αξία των εδαφών είναι συγκρίσιμα μεγέθη. Άλλωστε, δεν έχει προχωρήσει ο χωροταξικός σχεδιασμός, ενώ θα έπρεπε να προηγείται. Τα ΕΠΣ θα έρθουν εκ των υστέρων να νομιμοποιήσουν τις επιλογές της κυβέρνησης. Στην προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΔΕΗ – ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε. – ΔΗΜΟΣΙΟ, που παραπέμπει το παρόν νομοσχέδιο, εδώ τα συζητούσαμε, δεν τηρήθηκαν οι υποσχέσεις ότι η ΔΕΗ θα κρατήσει το 1/3 των εκτάσεων, τελικά κράτησε το 50% των εκτάσεων. Η επαναπόδοση των εδαφών στις λιγνιτικές περιοχές στον πρωτογενή τομέα δεν το βλέπουμε να γίνεται και η περιοχή ρημάζει».

Ως προς το μείζον θέμα του νομοσχεδίου, δηλαδή την τροπολογία για το «Δικαίωμα κατάρτισης συνδυασμών στις βουλευτικές εκλογές – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 32 π.δ. 26/2012», που αφορά την Χρυσή Αυγή και το κόμμα του κ. Κασιδιάρη, η κ. Πέρκα ξεκίνησε την τοποθέτησή της, αναφέροντας ότι «ο αγώνας για τη Δημοκρατία είναι διαρκής. Δεν λύνεται με μια διάταξη το θέμα του φασισμού/ναζισμού, ακόμα και αν είναι η καλύτερη δυνατή από νομικής συνταγματικής άποψης. Όταν λέω διαρκής, θα αναφέρω ένα αρνητικό παράδειγμα.

Εδώ και δύο χρόνια ο Ηλίας Κασιδιάρης από τη φυλακή κάνει πολιτικό αγώνα και η κυβέρνηση τον αφήνει ανενόχλητο. Μάλιστα έπαιρνε σχετικές άδειες από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για να κάνει συγκεντρώσεις.

Ξέρετε, είμαι Βουλευτής Φλώρινας και στην πόλη μου, στις 18 Δεκεμβρίου 2022, λίγες μέρες πριν το έθιμο των φωτιών, η καταδικασμένη εγκληματική νεοναζιστική οργάνωση Χρυσή Αυγή αλώνισε στο κέντρο της Φλώρινας. Και φυσικά με άδεια για συγκέντρωση και υπό τον έλεγχο της Αστυνομίας για πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Φυσικά με προκάλυμμα τα ονόματα συγγενικών εθνικιστικών οργανώσεων και με πρόφαση το αγαπημένο θέμα που κάποτε ήταν και της δικής σας παράταξης, της «προάσπισης» της Μακεδονίας.

Βεβαίως οι πολίτες της περιοχής μου πρόταξαν τη Δημοκρατία έναντι του φασισμού. Απέδειξαν περίτρανα ότι καμία πλατεία δεν ανήκει στους φασίστες. Καμία γειτονιά και κανένας τόπος. Δεν ήταν η δική σας παράταξη εκεί, όπως δεν ήταν ούτε στη δίκη της Χρυσής Αυγής που εμείς ήμασταν σύσσωμοι.

Σήμερα πρέπει να νομοθετήσουμε. Πράγματι πρόκειται για μία δύσκολη άσκηση Συνταγματικού Δικαίου: Θέλουμε να αποκλειστούν από τις εκλογές οι νεοναζί που έχουν διαπράξει εγκλήματα, αλλά δεν θέλουμε αυτό να γίνει κατά τρόπο αντίθετο στο Σύνταγμα και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Θα έπρεπε να μη γίνεται με τόση προχειρότητα και βιασύνη. Θα έπρεπε να έχει αποτελέσει  το αποτέλεσμα ευρείας διαβούλευσης του νομικού κόσμου της χώρας και έγκριτων συνταγματολόγων και βεβαίως να έχει έρθει νωρίτερα. Σε κάθε περίπτωση τα ποιοτικά και συνταγματικά γνωρίσματα της διάταξης πρέπει να είναι ακλόνητα και ισχυρά, αφού ισχύει για το μέλλον και είναι άγνωστο αν, πώς και πότε θα εφαρμοστεί ξανά.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είχε καταθέσει στη δημόσια συζήτηση συγκεκριμένη νομοθετική πρόταση που είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και σαφής για τους νεοναζί, χωρίς να αφήνει «παράθυρα» για διευρυμένες ερμηνείες και ενδεχόμενο μελλοντικό αποκλεισμό άλλων κομμάτων, όπως κάνει η τροπολογία της κυβέρνησης που είναι ευρύτατη και ασαφής. Αφήνει μεγάλα περιθώρια ερμηνειών, παρερμηνειών και καταχρήσεων.

Από πουθενά δεν προκύπτει ότι στοχεύει αποκλειστικά σε νεοναζιστικά κόμματα, αλλά εξακολουθεί να ‘κλείνει το μάτι’ στις απαράδεκτες θεωρίες των δύο άκρων. Δίνει ανεπίτρεπτα μεγάλη εξουσία στον Άρειο Πάγο, στο ανώτατο δικαστήριο μια ευρύτατη αρμοδιότητα, με ένα εξαιρετικά επισφαλές κριτήριο και πολιτικά χαρακτηριστικά.

Την επιστημονική έκθεση της Βουλής την είδατε; Καταρρίπτεται η πρότασή σας στις σελ. 23-24. Λέει λοιπόν ότι o Άρειος Πάγος δεν μπορεί να διαπιστώσει, αν ένα πολιτικό κόμμα εξυπηρετεί το δημοκρατικό πολίτευμα, αλλά αν σε συγκεκριμένη περίπτωση συντρέχουν λόγοι, αναγόμενοι στη δράση προσώπων που έχουν καταδικασθεί για τα ανωτέρω αδικήματα και στις αντίστοιχες ποινές, βάσει των οποίων συνάγεται ότι η δράση πολιτικού κόμματος υπονομεύει ή αντιστρατεύεται την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Σύμφωνα με έγκριτους συνταγματολόγους, η πρότασή σας θα πέσει στα δικαστήρια, διότι δεν εξασφαλίζει την παροχή πλήρους δικαστικής προστασίας και δημιουργεί ζητήματα ως προς θέμα της πραγματικής ηγεσίας.

Ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε την άρνηση της κυβέρνησης για συμβιβασμό. Επιδεικνύει αδιαλλαξία και έλλειψη ευελιξίας αντί “εποικοδομητικού διαλόγου”. Εμείς με διάθεση σύγκλισης ήρθαμε στη συζήτηση και κάναμε ένα βήμα πίσω και προτείνουμε μια τροπολογία στη βάση της πρότασης των συνταγματολόγων Αλιβιζάτου – Κοντιάδη.

Με την προτεινόμενη διάταξη επιδιώκεται να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της κατάχρησης της μορφής του πολιτικού κόμματος ως κέλυφος και προκάλυμμα για τη λειτουργία εγκληματικής ή τρομοκρατικής οργάνωσης. Η διάταξη τίθεται με πλήρη σεβασμό στις συνταγματικές επιταγές. Κλείνει την κερκόπορτα του άρθρου 29 του Συντάγματος και το θέμα της πραγματικής ηγεσίας και δε θεσπίζεται ούτε απαγόρευση λειτουργίας πολιτικού κόμματος ούτε στέρηση του δικαιώματος κατάρτισης συνδυασμού από αυτό, παρά μόνο τίθεται μια αρνητική προϋπόθεση για την άσκησή του.

Ο ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ για ένα τόσο σημαντικό θέμα εμφανίζεται διαλλακτικός, σε αντίθεση με την κυβέρνηση που με την επιμονή της σε μία λάθος και αντισυνταγματική τροπολογία αφήνει περιθώρια διευρυμένων ερμηνειών για μελλοντικό αποκλεισμό και κομμάτων της Αριστεράς. Είναι απαράδεκτο και επικίνδυνο να επανέρχεται η ανιστόρητη θεωρία των δύο άκρων που εξισώνει την κομουνιστική ιδεολογία με την απάνθρωπη ιδεολογία των ναζί. Εμείς δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε τέτοιες επικίνδυνες για τη δημοκρατία μεθοδεύσεις.  Καλούμε την κυβέρνηση, αν έχει πραγματικές διαθέσεις αντιμετώπισης του κρίσιμου αυτού ζητήματος και  δεν στοχεύει για ακόμα μια φορά στην επικοινωνία, να αποδεχτεί την συμβιβαστική πρόταση που καταθέσαμε και να λύσουμε το θέμα της κατάρτισης συνδυασμών στις βουλευτικές εκλογές με αποτελεσματικό και ασφαλή  συνταγματικά τρόπο.

Ακούσαμε βεβαίως και την ανάλυση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, του κ. Γεωργιάδη περί κομμουνισμού, περί οπορτουνισμού. Να μας επιτρέψετε κ. Γεωργιάδη να λύσουμε αυτά τα θέματα εντός της αριστεράς».

TOP